Budžet – po definiciji, čak spomenutoj i u samom zakonu, on predstavlja sveobuhvatan plan prihoda i primanja i plan rashoda i izdataka, odnosno to je osnovni dokument ekonomske politike Vlade. Ukoliko samu, pomalo komplikovanu definiciju, prevedemo na svakodnevni život, budžet možemo prikazati zajedničkim novčanikom jedne porodice. Sve plate, svi novčani prilivi (novac od roditelja ili rođaka iz inostranstva), svi nenovčani pokloni u vidu jaja ili pileta dobijenih od tazbine sa sela, znači sve ono što predstavlja na neki način „plus“ predstavlja u stvari prihodnu stranu budžeta. Sa druge strane, sve ono predstavlja na bilo koji način „minus“ je u stvari rashodna strana budžeta, a to može biti i rata za kredit, komunalije, kupovina hrane ili goriva, odlazak u pozorište ili kupovina odeće. Ukoliko vam na kraju meseca, a kada poplaćate sve račune, ostane višak para onda ste vi u suficitu, odnosno, ukoliko vam nedostaje da namirite svoje obaveze onda ste u deficitu.
Da
bi ste iz deficita prešli u suficit, postoje 3 načina: ili da povećate prihodnu
stranu, ili da smanjite rashode, ili oba istovremeno. To znači da morate da
pronađete i treći posao, zaposlite maloletnu decu i babu penzionerku, ukinete večeru
i zaboravite na pozorište. Jednostavno. Ova 3 načina su realni i logični.
Međutim postoji još jedan način na koji porodica može da pokrije deficit, a to
je zaduživanje. Ovde ne govorim o pozajmici od dede koji ima deviznu penziju i koju
nikada nećete vratiti (to ipak spada u neku vrstu prihoda ili donacije), već o
tome da odete u banku i podignete kredit koji će poslužiti da se popune
određene rupe u kućnom budžetu. Samo tu se krije jedna zamka: vrlo brzo posle
popunjavanja rupa, a čim prva rata otplate dođe na red, taj kredit sada postaje
rashodna strana, odnosno trošak. Pare ste potrošili i sada vam preostaje da
svakog meseca plaćate rate. Ovo se odnosi samo u slučaju da sve svoje obaveze
plaćate na vreme. Vi možete prividno da odete u budžetski plus ukoliko ne
platite struju ili ratu za kredit, ali time samo trenutno odlažete svoju
obavezu i dolazite u još veći problem koji se zove prinudna naplata.
Apsolutno
isto je i sa državom i važe isti principi. Naravno i logično, svaka porodica
teži, i sanja, da na kraju meseca imaju suficit, odnosno da mogu da ostave neki
dinar sa strane za crne dane ili sivi auto. E tu je jedina razlika između
kućnog i državnog budžeta. Naime, država ne bi trebalo da bude u suficitu, jer
to znači da nisu dobro isplanirali budžet, odnosno da nije napravljen dobar
plan investiranja. Da bi svoju ekonomiju održali na postojećem nivou i
pokrenuli ka napred, neophodno je stalno ulagati u različite projekte ili infrastrukturu
ili stimulisati proizvodnju. Ukoliko na kraju godine ostanu pare u budžetu onda
znači da nije bilo dovoljno ulaganja ili je sa druge strane bilo previše
zaduživanja koje je bilo nepotrebno i neiskorišćeno.
Da
se razumemo, nije svako zaduživanje nužno loše. Sve zavisi za šta će taj novac
biti iskorišćen. Na primer, ukoliko jedna porodica podigne kredit da bi otišli
na letovanje, ili se kompanija zaduži da bi organizovali spektakularnu proslavu
godišnjice, verovatno ne možemo govoriti o najboljem izboru. Naravno, dosta
zavisi od same visine rate i vremena otplate, jer svakako nije isto ukoliko
podignete kredit i odete u Sokobanju ili na dve nedelje u Zanzibaru. Sa druge
strane, rešavanje stambenog pitanja, kupovina poljoprivrednog zemljišta, ili, u
slučaju kompanije, ulaganje u novu opremu, predstavlja više nego logičan i
dobar izbor.
Vrlo
slično je i sa državom. Ukoliko je zaduženje usmereno ka unapređivanju i
povećanju proizvodnje, bilo kroz razumne stimulacije ili razvoj infrastrukture,
to je vrlo opravdano jer je za očekivati da će povećana proizvodnja, a naročito
ako je u pitanju izvoz, na kraju dovesti i do povećanih davanja u budžet kroz
razne takse i poreze. Može država da, raznim davanjima, stimuliše i ličnu
potrošnju građana. To je naročito izraženo u periodu ekonomskih kriza kada
građani, vrlo racionalno, smanjuju potrošnju i na taj način povećavaju ukupan lični
suficit i osiguravaju se u kriznim vremenima. Ako država stimuliše građane i
njihovu ličnu potrošnju, očekivano je da to dovede i do povećane proizvodnje i
da se na taj način ponovo pokrene ekonomski zamajac koji usporava u toku krize.
Ali, ovo važi samo za one države koji imaju razvijenu domaću proizvodnju. Ukoliko
neka država nema razvijenu proizvodnju i većinu proizvoda uvozi, onda
stimulacijom lične potrošnje stimuliše uvoznike, što dugoročno ne donosi
nikakvu korist.
Ukoliko
u toku godine dođe do većih promena u prihodima ili rashodima radi se rebalans
budžeta. Najkraće rečeno to predstavlja preraspodelu novca. Isto se dešava i u
svakoj porodici ukoliko procuri bojler (povećani rashod) ili teča iz Austrije deci
podeli po 200 evra (umesto uobičajenih 50). U prvom slučaju će kupovina novog
bojlera usloviti otkazivanjem produženog vikenda koji su roditelji planirali
još od proleća, a u drugom slučaju tata može da konačno zameni diskove na
automobilu.
Druga
varijanta rebalansa budžeta je kada se novac već planiran za jedan sektor
preusmeri u drugi, i u ovom slučaju ne postoji razlika u ukupnoj prihodnoj i
rashodnoj strani, već prosta preraspodela. Na primeru porodice to bi bilo kada
bi se novac planiran za renoviranje vikendice delom preusmerio na dodatne
časove stranog jezika za decu.
Budžet
jedne države se puni od poreza koji plaćaju građani, poreza i taksi koje
plaćaju firme, odnosno pravna lica, PDV-a, akciza, carina, ... Kako god da
okrenete građani su oni koji obezbeđuju prihodnu stranu budžeta da li direktno
kroz sopstvena davanja ili kroz dodatnu vrednost koju ostvaruju radeći u nekoj
kompaniji. Može se postaviti pitanje da li oni koji platu primaju iz budžeta a nemaju
mogućnost ostvarivanja direktnog prihoda od pružanja svojih usluga (kao na
primer školstvo ili razne državne ustanove), uopšte pune budžet plaćanjem
poreza, doprinosa i taksi, ili samo novac dobijen iz budžeta vraćaju nazad u isti.
Ali ostaviću to, pomalo filozofsko, pitanje za neku drugu priliku.
Kako
su upravo građani odgovorni, direktno ili indirektno, za prihodnu stranu
državnog novčanika, taj novac nije i ne može nikako biti vlasništvo političara
ili članova Vlade, već je to novac svih nas i apsolutno imamo pravo na to da
znamo kako se naš novac koristi. Zamislite situaciju da članovi jedne porodice
vredno rade i zarađuju a da uopšte ne odlučuju kako će se ta sredstva potrošiti
već to umesto njih odlučuje neki komšija sa petog sprata ili upravnik zgrade.
Naravno da je glupo i neozbiljno. A zašto je onda normalno i očekivano kada je
država u pitanju?
Naravno,
nemoguće je pitati svakog od 6 i kusur miliona stanovnika ove države šta raditi
sa novcem. Pa kako onda sprovesti to u delo?
Opet
se moram vratiti na sferu politike. Kako se budžet donosi i menja u Skupštini
onda je sasvim logično da poslanici budu taj glas naroda, odnosno da upravo
oni, birani direktno i neposredno, kontrolišu na koji se način troši narodni
novac. To se jedino može obezbediti putem većinskog izbornog sistema gde bi
građani glasali za pojedince a ne za kojekakve izborne liste, gde nemaju izbora
ko će uopšte ući u Skupštinu, niti ko ih tačno predstavlja. Ukoliko imaju baš
„svog“ predstavnika onda od njega mogu i tražiti da zastupa njihove interese.
Postoji,
u nekim razvijenim zemljama, lepa navika i praksa da se građani direktno pitaju
na referendumu u vezi određenih budžetskih davanja. Bilo bi zanimljivo videti
šta bi ovde građani birali u pojedinim situacijama: štampanje poštanskih markica
ili obnovu toaleta u školama, fudbalski stadion ili novu zgradu porodilišta,
itd.
Takođe,
u nekim normalnim zemljama postoji i obaveza podnošenja završnog godišnjeg
računa. To vam je kao u kafani kada se na kraju večeri podvuče crta sa čuvenim:
da vidimo šta smo imali. U ovoj situaciji bi Vlada morala da podnese izveštaj koliko
je para ušlo u zajednički novčanik kao i za šta sve je bio korišćen i u kom
iznosu, odnosno, prosto rečeno, šta je i koliko koštalo. Da li se sećate kada
se to poslednji put desilo? Kada vam je neko obrazložio kako je trošio vaš
novac? I zašto to ne rade?
To ne rade jer im mi to dozvoljavamo. Mi im dopuštamo, već decenijama, da nas muzu kao krave i svako pitanje u vezi trošenja našeg novca doživljavaju kao uvredu i napad na vlast. Mi im to dozvoljavamo, a pojma nemam zašto. Možda i nismo za bolje...
Comments
Post a Comment