Skip to main content

Tuđe hoćemo, svoje ne damo

Sedim za svečanom trpezom. Na astalu mnogobrojne đakonije: žuti se proja, u plehu pečeni krompir sa slaninom, u ćasama ajvaj i pinđur, prebranac se puši iz zemljane činije, pihtije posute alevom paprikom, vruća gibanica, sarme i tek ispečeni ćevapi i kobasice. Za salatu domaćin je izneo pečene paprike sa belim lukom i paradajz. Za piće, naravno, domaća rakija i to kajsija. Na plakaru su monografije Tesle, Pupina i Milankovića, naučnika na koje smo najviše ponosni. Posle večere posluženi smo kafom i čokoladnom tortom.

Manje više reklo bi se da je u pitanju tradicionalna srpska gozba. Da li je to baš tako? Hajde da pogledamo stavku po stavku.

Krompir – poreklom iz Amerike.
Kukuruz – poreklom iz Amerike.
Paprika – poreklom iz Amerike.
Paradajz – poreklom iz Amerike.
Pasulj – poreklom iz Amerike.
Pihtije – jelo koje poznaje najmanje pola Evrope. Čak i u Litvaniji prave ih na indentičan način.
Sarma – poreklom iz Kine a do ovih prostora stigla preko Osmanlija.
Ćevapi – poreklo reči je iz turskog jezika (kebab) a isto jelo je poznato još iz vremena antičke Grčke.
Gibanica – reč arapskog porekla (gban je sir).
Rakija – reč arapskog porekla, u značenju znoj.
Kajsija – voće poreklom iz Azije.
Tesla, Pupin, Milanković – školovali se u Austriji, Nemačkoj i Americi.
Prva fabrika kafe – Saak Gevorkjan rođen u Jermeniji, poznat i kao Sava Đorđević.
Prva fabrika čokolade – Konstantin Šonda, rođen u Grčkoj.
Prva fabrika kobasica – Karlo Perolo, rođen u Italiji, kao i Bogoljub Rosalek rođen u Češkoj.

Nije mi namera da, ovom prilikom, pišem o tome šta jeste a šta nije srpskog porekla i kako smo i da li smo, sve ono čime se dičimo preuzeli od nekog drugog.

Pre godinu ili dve kompanija Scandinavian Airlines napravila je reklamu u kojoj objašnjava da sve ono što se smatra tradicionalno skandinavskim ustvari potiče sa nekog drugog mesta. Da stvari kao što su sendiči, demokratija, roditeljska prava, ćufte i peciva dolaze iz nekih drugih podneblja, ali da su im upravo skandinavci dali jednu posebnu dimenziju i kvalitet time što su ih prihvatili i prilagodili. I kako kažu u reklami: svaki put kada odemo van zemlje mi na povratku donesemo ideje, napredak,  nove boje, i oblikovanjem najboljih stvari od drugih stvaramo bolji svet za nas.

U tom uzimanju, preuzimanju, prisvajanju, prilagođavanju upravo i leži lepota modernog sveta. Upravo je to ono što predstavlja suštinu sveta u kome živimo, a neki bi rekli i globalizacije. To je ono što naše živote čini lepšim, boljim i zanimljivijim.

Zamislimo da je bilo drugačije, da nismo odlazili, da nismo dočekivali, da nismo pozajmljivali od drugih, da smo bili sebični i da nismo delili. Šta bi od „tradicionalne“ kuhinje ostalo? Šta bi bilo sa jednim Teslom da se nije otisnuo u svet i svoja znanja sticao u Gracu, Budimpešti i u Americi? Da li bi na novčanice stavljali lik nekog Nikole koji je čuvao koze po vrletima Like? Da li bi kuvali kafu, koju sa toliko ponosa zovemo domaćom? Kako bi sada spremali ajvar, koji je karakteristično jelo za ovaj deo Evrope, da Kolumbo nije otplovio do Amerike?

Ali, svakako trebamo biti ponosni na naše trenutne verzije. I ne samo ponosni već i da maksimalno uživamo u njima, sami ali i sa prijateljima koji ih susreću po prvi put. Jer svakog trenutka može stići nešto novo, nešto što će dodatno obogatiti i unaprediti našu „tradiciju“. Nema potrebe za ograničavanjem i crtanjem granica. Ne može nama niko da oduzme Teslu, jer ga nikada nismo ni imali. On pripada svetu. Kao što i sarma pripada svima a ne samo Kini (mada je naša verzija verovatno najbolja).

I zato manite se dokazivanja porekla i veštačkih podela. Život je suviše kratak, i treba uživati u blagodetima vremena u kome živimo.

Comments

Popular posts from this blog

More

08:00 Terasa apartmana u prizemlju gleda na more. U daljini se naziru obale Sitonije. Ulicama Pefkohorija prolaze samo dostavna vozila. Na terasi su plastični sto, četiri stolice i sušilica na kojoj vise peškiri za plažu. Na stolu je polulitarska flaša Fante sa plavim zatvaračem, što odmah ukazuje na to da je unutra domaća rakija. Tu su i dve šolje iz kojih se puši tek skuvana kafa, dva telefona, pepeljara i paklica Kenta. On je u plavom šortsu FK Jagodine, istom onom koji je nosio poslednje sezone pre nego što se povredio. Ona je u spavaćici, ako se tako može nazvati prevelika majica koju nosi za spavanje. On otvara flašu i rakiju sipa u metalne lončiće sa likom Čejsa iz Patrolnih šapa. Ona briše krmelje i uzima telefon. – E da na miru popijem kafu dok deca spavaju. Ovo je za mene pravi odmor. – Gledam poruke od juče iz grupe. Iz firme. Slepci. Opet im ne radi mašina. E pa neka čekaju malo kad neće da slušaju. – Evo, Zorica Nikolina mi lajkovala sliku na fejs. Onu što smo se slika...

Sasvim običan čovek

Jovan Milanović ima 44 godina. Živi u selu pod imenom Gornja Padina, desetak kilometara od grada. Jovan je oženjen Dragicom, srednjoškolskom ljubavi. U braku su 20 godina i imaju troje dece, dve ćerke i sina naslednika. Oni žive u zajedničkom domaćinstvu sa Jovanovim roditeljima. Majka Slavica je domaćica a otac Dragiša je penzioner koji je čitav radni vek proveo u lokalnom poljoprivrednom kombinatu. Kuća je nevelika ali ne takva da se osećaju skučeno. Svako ima svoj kutak i dobre odnose neguju prvenstveno zahvaljujući međusobnom poštovanju. Jovan ima i starijeg brata, Zdravka. Polubrata, tačnije rečeno. To je Dragišin sin iz prvog braka. Zdravko već više od 30 godina živi u Austriji. U Beču se skućio, oženio i zasnovao porodicu. Dolazi u toku leta kada je i porodična slava. Poslednjih godina sve češće dolazi sam jer su deca porasla i više ih ne zanima da dolaze u Gornju Padinu kod rodbine čiji jezik i običaje ne poznaju. Jovan nije zaposlen ili kako bi se to birokratski reklo:...

Braća Karamarković

Veliko Gornje Selo, Kolašin, 150 godina p.n.e. Nikada nije postojalo ni Malo, ni Donje Selo. Teško se to uopšte selom može nazvati. Prosto, stanovnici ovog zaseoka, poviše Kolašina, bili su i suviše ponosni da svom mestu ne dodele ime kakvo su verovali da mu dolikuje. I ne samo da dolikuje mestu, već mnogo više njima. Uvek su težili da budu poznati i priznati. Oko livade, u pravilnom rasporedu, bilo je raspoređeno dvadesetak kuća, uglavnom krečenih u belo. Do livade je uzbrdo vodio puteljak od glavnog magistralnog druma, koji je spajao Prijepolje i Drač, velike regionalne centre u to doba. Tim putem svakodnevno su hrlili trgovci koji su iz Zasavice, smeštene u srcu Panonske nizije, nosili magareće mleko i kačkavalj Kleopatri i sestrinstvu u Aleksandriju a iz Egipta vraćali džakove sa peskom za mačke i one male figurice smrdibuba koje su prodavali širom Posavine, a naročito tokom vašara u Rumi. Šesta kuća sa leve strane, gledano od puta koji je vodio iz šume, a kojim se ređe išlo...